De wandeling bedraagt zo een 2,3 km en neemt je mee door een toptijd uit het verhaal van Mechelen: de Bourgondische periode. De tijd van Margareta van Oostenrijk en Margareta van York. Twee fascinerende vrouwen die hun stempel drukten op de Dijlestad. Met deze wandeling treed je in de voetsporen van deze straffe madammen en als je niet genoeg kan krijgen, kun je de wandeling ook nog eens op twee verschillende punten verlengen.
Het startpunt van deze historisch wandeling ligt bij het kantoor van Visit Mechelen, dat ook wel het Schepenhuis wordt genoemd. De tour en de bijhorende brochure is dan ook samengesteld in samenwerking met Visit Mechelen, Toerisme Vlaanderen en Inter.
Hoe kwam dit tot stand?
Stad Mechelen zet in op toegankelijkheid in de stad zelf, maar ook bij evenementen en horeca. Dit is deel van het beleid en blijft nog altijd een belangrijke zaak om blijvend op in te zetten. Deze focus was ook een match binnen de strategie van Visit Mechelen en Toerisme Vlaanderen. Inclusie is dan ook verweven in de strategie van Visit Mechelen. Daaruit ontstond de verhaallijn ‘Warm Welkom en gastblijheid’ waaruit ook deze wandeling voortkomt. Daarna kwam pas de ‘standaard’ wandeling met dezelfde titel.
We denken vanaf nu bij het startpunt van nieuwe productontwikkelingen ook na over hoe het product inclusief kan gemaakt worden, zonder dat als ‘extra’ beschouwd wordt. Zo is dit ook onze nieuwe standaard geworden.
Wat is de impact?
Ondertussen zijn er sinds 2021 al meer dan 500 gratis brochures uitgedeeld en ook online zijn mensen te vinden voor de route, die elke maand maar liefst 107 keer wordt gedownload. Een wandeling met heel wat animo dus.
De brochure en bijhorende wandeling waren de eerste stappen richting verdere en betere inclusieve productontwikkeling, communicatie en promotie. Met het succes van deze algemeen toegankelijke wandeling en gids, kregen ook nieuwe initiatieven het daglicht te zien. Zo hebben we nu ook een gids om Mechelen te bezoeken als persoon binnen het autisme spectrum. Ook op vlak van communicatie hebben we de website aangepast, voorzien we extra informatie voor een toegankelijk bezoek aan Mechelen en zorgden we voor inclusievere beelden. In samenwerking met touroperator WeTravel2 kunnen mensen met een beperking nu ook een citytrip op maat in Mechelen beleven.
Welke stadsdiensten zijn betrokken?
Vanuit de stad zijn er heel wat diensten betrokken om dit waar te maken. Uiteraard heeft Visit Mechelen een groot deel betrokkenheid, maar daar komen ook de afdeling Marketing, Communicatie en Toerisme bij kijken. Afdeling openbaar domein en stadsontwikkelingen hebben zich dan weer gestort op de resultaten van de screenings van Inter, die de gebouwen en de route op toegankelijkheid heeft getest.